پنجشنبه , اردیبهشت 13 1403

پیچیدگی جوامع باستانی در هزاره‌ی سوم پ.م

نشست چهارم از گام نخست تاریخ اندیشه ایرانی به استادی دکتر شروین وکیلی برگزار شد. در این نشست سطح پیچیدگی جوامع باستانی در هزاره‌ی سوم پ.م بررسی شد.

نخست درباره‌ی مهم‌ترین فناوری پیش از تکامل انسان خردمند -مهارت مدیریت آتش- که در انسان راست‌قامت پدیدار آمده بود، بحث شد و پیامدهای استفاده از آتش در تکامل دستگاه عصبی نیاکان انسان مورد بررسی قرار گرفت.

بعد فناوری‌های تیغه‌کردن و تراشیدن سنگ، پختن سفال و استفاده از چرخ مورد بررسی قرار گرفت و به موج‌های پیاپی چیرگی بر علم مواد و عصرهای مس‌سنگی، مفرغ و آهن اشاره شد که این آخری به هزاره‌ی دوم پ.م مربوط می‌شد. همچنین درباره‌ی پیدایش و توسعه‌ی نویسایی و خط‌های باستانی شرحی ارائه شد.

در نهایت، فناوری تراشیدن سنگ، معماری و استفاده از چرخ و نیروی عضلانی جانوران به کمک مجموعه‌ای از تصاویر، نمایش داده شد و بازنمایی هنری انسان در فرهنگ‌های مستقر در ایران‌زمین (سومر، ایلام، بلخ-مرو) با آثار بازمانده از مصر و فرهنگ‌های آناتولی مقایسه شد.

 

همچنین ببینید

دوره‌ی فلسفه و عرفان اردیبهشت ۱۴۰۳

دوره‌ی فلسفه و عرفان(در زمان – اردیبهشت۱۴۰۳)

دوره‌ی فلسفه و عرفان(در زمان – اردیبهشت ۱۴۰۳) دوره‌ی فلسفه و عرفان ۱) حکمت مغانه …

یک دیدگاه

  1. سید حسین موسوی نیا

    سلام و وقت بخیر عرض می کنم خدمت شما جناب وکیلی
    بنده موسوی نیا هستم از موسسه شهرستان ادب
    ما برنامه ای را د ر حال اجرا داریم به نام مدرسه رمان که برای برگزاری یک سری از نشست های این طرح مشتاقیم که با موضوع اسطوره و رمان در خدمت شما باشیم.
    لطفا در صورتی که برایتان مقدور است بفرمایید که چه طور بنده می توانم با شما گفتگو داشته باشم و ان شاء الله بتوانیم در خدمتتان باشیم
    تاریخ برگزاری نشست مورد نظر ما با موضوع اشاره شده چهارشنبه سوم دی ماه و یا جمعه پنجم دی ماه در تهران خواهد بود

    سید حسین موسوی نیا
    09355083448

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *