سه شنبه , اردیبهشت 11 1403

چند بند از فصلی از کتاب «روانشناسی خودانگاره»

چند بند از فصلی از کتاب «روانشناسی خودانگاره»:

 «…بر مبنای این نگاه ویژه، ساختار بدن را می‌توان در قالب سه مجموعه از دستگاه‌های ناقل و پردازنده و سه نوع «لوله» درک کرد. البته ناگفته پیداست که شمار زیرسیستم‌های بدن انسان به لحاظ کالبدشناختی بسیار بیشتر و پیچیده‌تر از مدل ساده‌شده‌ی کنونی است. اما این مدل ساده مقصود ما را برآورده می‌کند و نشان می‌دهد که من بدن خود را چگونه بازنمایی می‌کند و می‌فهمد.
نخست؛ دستگاه گوارش و لوله‌ی غذایی/ دفعی آشکار و عیانی است که بزرگ‌ترین، ساده‌ترین، و برجسته‌ترین لوله‌ی بدن را تشکیل می‌دهد. این لوله برای خوردن آب و غذا، گواردن آن، جذب مواد سودمند، و دفع مواد زیان‌بار تخصص یافته است. این لوله‌ای است که کار انتقال و پردازش ماده را به انجام می‌رساند. از میان نه متغیری که برای خودانگاره در سطح زیستی عنوان کردیم تغذیه، بهداشت و سلامت به این بخش بستگی دارند.
دوم؛ دستگاه ادراری/ تناسلی است، که وظیفه‌ی انتقال و پردازش دو رده‌ی بسیار متفاوت از مواد را بر عهده دارد. نخست، مواد دفعی مایعی که در قالب ادرار ترشح می‌شوند، و دوم مواد وراثتی‌ای که به هنگام جفت‌گیری باید تشکیل نطفه و تداوم نسل را تضمین نمایند. این که چرا این دو کارکرد بسیار متفاوت در بدن انسان دستگاهی چنین در هم تنیده یافته است، تا حدودی، ناشی از تصادف است. دستگاه تولید و دفع‌كننده‌ی ادرار، و دستگاه تولید و دفع ماده‌ی وراثتی در بیشتر جانوران دو سیستم كاملاً مستقل است که نه از نظر کارکردی و نه از نظر آناتومیک هیچ ارتباطی به هم ندارد. در پستانداران، کارکرد مستقل این دو سیستم هم‌چنان حفظ شده است، اما به دلایلی تکاملی، ساختار کالبدشناختی این دو نظام در هم گره خورده‌اند و به صورت ساختاری ترکیبی و دورگه درآمده‌اند که می‌تواند با نام یکتای دستگاه ادراری/ تناسلی نامیده شود.
از میان نه صفتی که برای خودانگاره در سطح زیستی عنوان کردیم، جنسیت، بهداشت و تا حدودی زیبایی به این بخش مربوط می‌شوند.
سوم؛ «رگ و پی» است که در واقع از چهار دستگاه در هم تنیده‌ی تنفس، گردش خون، عضلانی، و عصبی تشکیل یافته است. دو دستگاه نخست از لوله‌هایی تشکیل شده‌اند که وظیفه‌ی انتقال مواد سودمند و زاید (اکسیژن، دی اکسید کربن، قند، هورمون‌ها، پسمانده‌های متابولیک، و…) را در سراسر بدن برعهده دارند. دو دستگاه بعدی از لوله‌هایی ساخته شده‌اند که برای دریافت و واکنش نشان دادن به محرک‌ها تخصص یافته‌اند؛ یعنی، کار لوله‌های درون شش و لوله‌های رگی آن است که موادی را در قالب مایع یا گاز جابه‌جا کنند، در حالی که کار تار/ لوله‌های عضلانی و رشته/ لوله‌های عصبی آن است که محرک‌هایی از جنس اطلاعات را دریافت کنند و با پردازش یا حرکت به آن واکنش نشان دهند. در میان نه صفت سطح زیستی شایستگی، زیبایی، و ورزیدگی به این مجموعه از لوله‌ها ارتباط می‌یابند…»

 

 

 

پیوند کتاب روانشناسی خود‌انگاره

همچنین ببینید

تله‌های مهر

بخشی از بحث‌های مطرح شده درباره‌ی تله‌های مهر در کارگاه زروان، آدینه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۶کارگاه زروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *