پنجشنبه , فروردین 30 1403

دوره‌ی آموزشی جامعه‌شناسی تاریخی ایران معاصر

موسسه‌ي فرهنگي- هنري خورشيد راگا برگزار مي‌كند:

دوره‌ی آموزشی جامعه‌شناسی تاریخی ایران معاصر

(تحلیل سیستمی شکل‌گیری تمدن مدرن و ورود آن به سپهر ایرانی)

 

دكتر شروین وکیلی

 

نشست ششم: تکامل شهر ایرانی: تبارنامه‌ و تحلیل سیستمی اثرپذیری از مدرنیته

زمان: جمعه 14 مهرماه 1396

نشست هفتم: جامعه‌شناسی تاریخی خسرو گلسرخی: تحلیل موردی یک رخداد سرنوشت‌ساز

زمان: جمعه 28 مهرماه 1396

 

مدت دوره: دو نشست 4 ساعته

زمان: جمعه‌ها ساعت 9 صبح تا 13

مکان: کانون معماران معاصر، میدان صنعت، خیابان حسن سیف، کوچه‌ی دوم، پلاک 7

هماهنگی و نام‌نویسی: روابط عمومي خورشید ۰۹۳۷۲۳۲۰۷۶۵

روند نام‌نويسی

– پیش ثبت نام برای حضور الزامی است.

– شهریه‌ی تک جلسه: هشتاد هزار تومان

– شهریه‌ی دوره‌ی ماهانه: یکصد و چهل هزار تومان

– شماره حساب : 1-1308722-800-869  بانک سامان، به نام : لیلا امینی بروجنی

– و براي کارت به کارت با شماره کارت : 6219861014146947 – بانک سامان، به نام : لیلا امینی بروجنی

لطفا پس از واریز مبلغ، حتماً به وسیله‌ی پیامک یا تماس تلفنی، شماره‌ی فیش بانکی (پس از واریز به حساب) یا کد رهگیری (كد شش رقمی ـ در صورت کارت به کارت) خود را به اطلاع روابط عمومی برسانید. تنها با ارسال خبر اخیر ثبت نام تکمیل خواهد شد.

 

پرسش و پاسخی با دکتر وکیلی درباره‌ی این دوره‌ی آموزشی:

س: ورود به کلاس پیش‌زمینه‌ی تخصصی خاصی می‌طلبد؟

ج: خبر، اما علاقه به ترکیبی از علوم انسانی که هویت «من» را تعیین می‌کنند شرط حضور در کلاس است. یعنی دانشجوی دوره درباره‌ی نقطه‌ی اتصال جامعه‌شناسی، تاریخ، روانشناسی و فلسفه کنجکاو و به از نو نگریستن به زندگی روزمره و شرایط پیرامون‌اش علاقمند باشد.

س: ساختار کلاس چگونه است؟

ج: فعلا تا پایان تابستان ماهی دو بار (یک هفته در میان) جمعه صبح‌ها ساعت ۹-۱۳ کلاس خواهیم داشت. هر کلاس از دو نشست پیاپی تشکیل می‌شود که یک موضوع خاص و اغلب نادیده انگاشته شده را بررسی می‌کند. هر نشست برای خود مستقل است و غیبت در یکی باعث لطمه در فهم بقیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید کل سرمشق نظری را جذب کنید بهتر است همه‌ی نشستها حضور داشته باشید.

س: محور بحثهای کلاس چیست؟ طرح پژوهشی‌ای که درگیرش هستی کدام است؟ (در کل: موضوع چیه؟)

ج: پژوهشی است که از چندین سال پیش شروع شده و حالا کم کم دارد به نتیجه می‌رسد، در نهایت به فهم شرایط امروزین جامعه‌ی ایرانی و «تبارشناسی وضعیت موجود» مربوط می‌شود. یعنی پرسش اصلی آن است که منِ ایرانیِ امروزین چرا به این شکل خاصی که هست درآمده و چه امکانهای تاریخی‌ای و شکل‌بندی‌هایی برایش محتمل بوده و اینها به چه دلایلی تحقق یافته یا نیافته است؟

س: روش پرداختن به این مسئله چگونه است؟

ج: با روش سیستمی معمول خودم و در چارچوب رویکرد زروان به موضوع خواهم نگریست. به جزئیات، داده‌های فراموش شده، امور حاشیه‌ای و محتواهای نادیده انگاشته شده یا سانسور شده بیشتر خواهم پرداخت و همه‌ی اصول موضوعه و مفاهیم بدیهی‌ای که درباره‌ی «ایرانی بودن» در دوران معاصر وجود دارد را موضوع شک و نقد قرار خواهم داد.

س: زمینه‌ی نظری تدریس چگونه است؟ چه دوران تاریخی‌ای را شامل می‌شود؟ در کدام جغرافیا جریان پیدا می‌کند؟

ج: پرسش اصلی به دگردیسی تمدن ایرانی زیر فشار تمدن مدرن مربوط می‌شود. به همین خاطر بحث را به دویست سال گذشته محدود کرده‌ام و جغرافیای اصلی‌اش ایران زمین است. هرچند گاهی برای فهم موج تمدن مدرن –که بسیار مورد بدفهمی قرار گرفته- و بررسی درگاه‌های اتصال و مسیرهای ورودش به ایران در چشم‌اندازی از تاریخ جهان بحث خواهم کرد.

س: بیشتر از کدام زاویه به تاریخ معاصر ایران و مسائلش نگاه می‌کنید؟ یعنی چشم‌انداز اصلی سیاسی است؟ یا اقتصادی؟ یا فرهنگی؟…

ج: کل بحث بر سر آن است که این نوع فهم تفکیک شده و جدا جدا از آنچه در ایران زمین رخ داده بدفهمی و ابهام ایجاد می‌کند. قصد دارم نشان دهم زیست جهان من‌های ایرانی در برشهای تاریخی مشخص زیر تاثیر شبکه‌ای از رخدادهای به ظاهر بی‌ربط شکل گرفته و رخدادهای مهم و پر سر و صدای تاریخی را رقم زده است. یعنی گاه سروده شدن فلان شعر و خوانده شدن فلان ترانه با بهمان تحول در ارتباط دوستانه‌ی اعضای بهمان محفل متصل شده و تصمیم گیری درباره‌ی تغییر رویه‌ی بهمان حزب را رقم زده است. هدف‌مان نگریستن به شبکه‌ای در هم تنیده از رخدادها و جریانها و کردارهاست که البته هر بار در قالب یک محور مفهومی ویژه انسجام می‌یابند تا بشود صورتبندی‌شان کرد و بحث درباره‌شان جذابیت داشته باشد.

س: مهمترین تفاوت این پژوهش و این دوره‌ی آموزشی نسبت به موارد مشابهش چیست؟

ج: سربسته بگویم، طی این دوره معلوم خواهد شد بخش عمده‌ی آنچه که بخش عمده‌ی مردم درباره‌ی خودشان و تمدن‌شان باور دارند، نادرست است!

همچنین ببینید

روزه تکامل

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – فروردین ۱۴۰۳)

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – فروردین ۱۴۰۳) دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی ۱) دوره‌ی سوسیوبیولوژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *