دوره‌ی هنر و زیبایی‌شناسی(در زمان – اردیبهشت۱۴۰۳)

دوره‌‌ی هنر و زیبایی‌‌شناسی(در زمان – اردیبهشت۱۴۰۳)

هنر و زیبایی‌شناسی(در زمان - اردیبهشت ۱۴۰۳)

دوره‌‌ی هنر و زیبایی‌‌شناسی

۱)بایگانی تاریخ هنر ایران
سرفصل ها:
رویکردی سیستمی به تاریخ هنر
هنر پیشاتاریخی
ظهور هنر کلان‌‌سنگی در گوبک‌‌لی تپه
هنر حوزه‌‌ی فرهنگی جیرفت
سبک هنری معبد نگار و بت های چشم
سبک هنری ایلام و میانرودان
هنر حوزه‌‌ی هیرمند-هامون- سند
هنر حوزه‌‌ی بلخ و مرو
هنر قفقاز و آناتولی
ظهور هنر ملی در عصر هخامنشی
تحول هنر ملی در دوران اشکانی
ساختارهای هنر ملی ایرانی در عصر ساسانی

شرح: این دوره مجموعه ای از کلاس‌‌ها را در بر می‌‌گیرد که در دو نوبت در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ و۱۴۰۲ به بعد تدریس شده اند.
پرسش‌‌های مرکزی:

آیا می‌‌توان گفت حوزه‌‌ی تمدن ایرانی سرمشق هنری ویژه‌‌ی خود را پدید آورده است؟

شاخص‌‌ها و ویژگی‌‌های هنر ایرانی چیست؟

زیرسیستم‌‌های این افق زیبایی شناسانه کدام است؟

چه سبک‌‌های محلی‌‌ای از هنر ایرانی می‌‌شناسیم؟

این سبک‌‌ها چطور با هم ترکیب شده و هنر ملی ایرانی را پدید آورده‌‌اند؟

در دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی هنر ملی ایرانی چه سیر تحولی را سپری کرده است؟
دستاورد دوره: دانشجویان این دوره در سطح تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) با چارچوبی نو و سیستمی از تاریخ هنر آشنا می‌‌شوند و در ترکیبی نو و متفاوت با سرمشق هنجارین امکان شناسایی و «خواندن» آثار هنری ایرانی را به دست می‌‌آورند.
سرفصل ها و محتوای دوره
(۵۶ عنوان/ به ازای هر مبحث، به طور متوسط چهار درسگفتار: روی هم رفته ۱۲۳ فایل تصویری و ۱۷۶ فایل صوتی)
شرحی بر کلاس تاریخ هنر (شهریور ۱۳۹۸)
درآمدی بر تاریخ هنر ایران (مهرماه ۱۳۹۸)
قلمرو تمدن ایرانی و هنر آن (مهرماه ۱۳۹۸)
خاستگاه هنر کلان‌‌سنگی در گوبک‌‌لی تپه (مهرماه ۱۳۹۸)
معبد چشم و سبک هنری نگار (مهرماه ۱۳۹۸)
هنر میانرودان در هزاره‌‌ی سوم پ.م (مهر ۱۳۹۸)
هنر سومر و ایلام (آبان ۱۳۹۸)
هنر جیرفت و ایلام (خرداد ۱۳۹۸)
هنر ایلام و جیرفت (خرداد ۱۴۰۲)
جغرافیای تاریخی هنر ایرانی (آبان ۱۳۹۸)
هنر ایران شرقی (تیر ۱۴۰۲)
تاریخ هنر هیتی (آذر ۱۳۹۸)
تاریخ هنر هیتی (امرداد ۱۴۰۲)
لول به مثابه اثر هنری (آذر ۱۳۹۸)
زیبایی‌‌شناسی لول ها (شهریور ۱۴۰۲)
بازنمایی‌‌های هنری آیین مهر (دی ۱۳۹۸)
تاریخ هنر در عصر آهن (دی ۱۳۹۸)
عدد طلایی و امر زیبا (دی ۱۳۹۸)
بازنمایی شیر در هنر عصر آهن (دی ۱۳۹۸)
هنر عصر آهن ایران (مهر ۱۴۰۲)
بازنمایی بدن و جنسیت در هنر ایران باستان (بهمن ۱۳۹۸)
بازنمایی بدن در هنرهای تجسمی (بهمن ۱۳۹۸)
ظهور هنر هخامنشی (اسفند ۱۳۹۸)
شکلگیری هنر ملی ایران در عصر هخامنشی (آبان ۱۴۰۲)
بازنمایی بدن انسان در هنر هخامنشی (آذر ۱۴۰۲)
هنر سکاها (فروردین ۱۳۹۹)
سبک هنری پارسی و ملیت ایرانی (خرداد ۱۳۹۹)
هنر جنوب شرقی ایران در عصر هخامنشی (خرداد ۱۳۹۹)
هنر قلمرو مائوریه (خرداد ۱۳۹۹)
هنر حوزه‌‌ی هیرمند و هامون (خرداد ۱۳۹۹)
چارچوب فهم هنر ایران شرقی در عصر اشکانی (تیر ۱۳۹۹)
هنر بلخی و قرصهای سنگی آرایشی (تیر ۱۳۹۹)
مجسمه سازی ایران شرقی و مکتب گنداره (تیر ۱۳۹۹)
نمودها و نمونه‌‌های هنر ملی و هنر محلی (تیر ۱۳۹۹)
ویژگی‌‌های هنر ملی پارسی در دوران هخامنشی و اشکانی (تیر ۱۳۹۹)
انقراض لول‌‌ها: طرح معما و پیشنهاد پاسخ (تیر ۱۳۹۹)
گستره و دوام نقش‌‌های ایرانی (امرداد ۱۳۹۹)
سبک هنری کوشانی-اشکانی (بهمن۱۴۰۲)
سکه‌‌های عصر اشکانی (تیر ۱۳۹۹)
خاستگاه سبک ملی پارسی (تیر ۱۳۹۹)
چارچوب هنر اشکانی (اسفند ۱۴۰۲)
هنر ایران غربی در عصر هخامنشی (امرداد ۱۳۹۹)
بازنمایی طوق و یاره (امرداد ۱۳۹۹)
گذار از صخره نگاری‌‌های اشکانی به ساسانی (مهر ۱۳۹۹)
دیوارنگاره‌‌های ساسانی از اردشیر تا بهرام (مهر ۱۳۹۹)
بشقابهای سیمین ساسانی (مهر ۱۳۹۹)
کاسه‌‌های دعای ساسانی (مهر ۱۳۹۹)
آوندها و نگاره‌‌های ساسانی (مهر ۱۳۹۹)
سکه‌‌ها و مجسمه‌‌های ساسانی (مهر ۱۳۹۹)
شاخه‌‌ی غربی راه ابریشم (آبان ۱۳۹۹)
چارچوب اشکانی شاخه‌‌ی غربی راه‌‌های بازرگانی (آبان ۱۳۹۹)
ساختار ساسانی شاخه‌‌ی غربی راه ابریشم (آبان ۱۳۹۹)
چارچوب اشکانی شاخه‌‌ی شرقی راه‌‌های بازرگانی (آبان ۱۳۹۹)
ساختار ساسانی شاخه‌‌ی شرقی راه ابریشم (آبان ۱۳۹۹)
پادکست گنج‌‌نامه: فرش پازیریک و هنر سکایی (شهریور ۱۴۰۲)
سخنرانی رمزشناسی دست و انگشتان در کاخ سعدآباد (فروردین ۱۳۹۹)

 

 

شیوه‌ی ثبت نام(دانشجویان داخل و خارج از کشور)

شیوه‌نامه‌ی پیوستن به کلاس های دکتر شروین وکیلی

ساختار کلی و قواعد کلاس‌ها

شهریه‌ و مهلت ثبت‌نام کلاس‌ها

همچنین ببینید

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی اردیبهشت ۱۴۰۳

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – خرداد۱۴۰۳)

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – خرداد ۱۴۰۳) دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی ۱) دوره‌ی سوسیوبیولوژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *